16.tétel
Az avantgárd világirodalom stílusai
- a XX. század elején a klasszikus modernség poétikájával szemben esztétikai kritikával fellépő avantgárd mozgalmak stiláris és formai szempontból egyaránt jelentős változást hoztak
- ebben az időszakban Európán nagyarányú művészeti forradalom söpört végig (ez az avantgárd)
- ezek az irányzatok elutasították a l’art pour l’art művészetfelfogását
- felléptek a személyiség kultusza, a dekoratív művészi formák, a szimbólumhasználat ellen
- olyan művészetre törekedtek, amely szélesebb tömegek számára is hozzáférhető
- az avantgárd 1905-1910-től jelentkező, gyökeresen új formákat teremtő és új művészi hitvallást hirdető művészeti irányzatok, mozgalmak összefoglaló elnevezése
- francia eredetű szó; eredetileg katonai kifejezés, melynek jelentése: előőrs, felderítő
- ezek az áramlatok az ember és ember, ember és természet megváltozott viszonyrendszerére keresték a választ
- szakítottak mindenfajta hagyománnyal; programjaik rendszerint politikai-társadalmi célkitűzéseket is tartalmaztak
- több művészeti ágban is jelentkeztek
- mindegyik stílusirányzat egy-egy művészeti hitvallást állít szemléletének középpontjába
- jelentősebb irányzatok:
- formaépítő irányzatok: kubizmus
konstruktivizmus - formabontó irányzatok: futurizmus
expresszionizmus
dadaizmus
szürrealizmus - formanyelvbeli sajátosságai termékenyítően épültek be a későmodernség művészetébe (az 1960-as évektől jelentkező rokon tendenciák-neoavantgárd)
Kubizmus
- festészetben kibontakozó irányzatot jelöl
- a latin cubus, azaz kocka szóból származik az elnevezés
- Franciaországban kibontakozó áramlat, melynek előzményét Paul Cézanne művészete jelenti
- 1908-ban jelentkezik először; ezt a kifejezést Apollinaire rögzítette elsőként A kubista festők című tanulmányában, s megfogalmazta elméletét, szándékát az irányzatnak
- legfőbb célja a világ újrafelfedezése
- kiemelkedő képviselői:
Pablo Picasso (Avignoni kisasszonyok)
Georges Braque (A portugál)
Fernand Leger
Bortnyik Sándor
Nemes Lampérth József
Uitz Béla
Barcsay Jenő
- képszerkesztési elve: elvetette azt a reneszánsz óta élő hagyományt, amely a látványt az észlelési tapasztalat alapján ábrázolta
- mértani formákban való rögzítés, a dolgok belső szerkezetének geometrikus ábrázolása
- térbeli és időbeli többszempontúság (több nézőpontból egyidejűleg való bemutatás)
- nem az a célja, hogy történetet mondjon el, hanem hogy megalkosson egy addig nem létező képi valóságot (Braque véleménye szerint)
- korszakai:
- 1910-1912 analitikus korszak
- egyidejűleg több nézőpontból való ábrázolás
- mértani elemek síkba való kivetítése
- színhasználat: barnás szürke és árnyalatai (a tarkaság az illúzióteremtés eszköze, mely avitt, régmúlt dolog)
- 1913-tól szintetikus korszak
- a végsőkig leegyszerűsíti az ábrázolásmódot
- szimultánizmus: latin simul, azaz egy időben szóból ered; különböző helyeken és időben végbemenő események párhuzamos ábrázolása
- a poétikában a sokszólamú, különös nyomdatechnikát is alkalmazó verset teremtette meg
- ennek köszönhető a montázstechnika és a kollázs (mindennapi életből származó tudatos beillesztése az irodalmi műbe)
Futurizmus
- a latin futurum, jövő szóból származik
- Olaszországból indult (gyors ipari fejlődés hatására), kifejezetten irodalmi áramlatként
- bár szembefordult a szimbolizmussal és a szecesszióval, szellemis előzményét Nietzsche hőskultuszában és Bergson intuíciótanában találta fel
- ösztönzői közé tartozott Max Stirner, az anarchizmus egyik megalapítója
- erős mozgalom is egyben, mely nyíltan dicsőítette a háborút és Mussolini szolgálatában állt
- vezér egyénisége az olasz költő, Filippo Tommaso Marinetti a párizsi Le Figaro című lapban tette közzé A futurizmus megalapítása és kiáltványa című írását, melynek kulcsfogalmai az erő(szak), mozgás, sebesség és lázadás (1909)
- a technikailag fejlett, rohanó, lüktető életmódot dicsőíti (modern élet záloga)
- az embernek meg kell hódítania az új ipari-technikai környezetet, meg kell változtatnia az elmaradott szellemi-politikai légkört
- művészeti megújulás mellett társadalmi-politikai változásokat is akar
- az élet lényege a mozgás, legfőbb eszménye a gép
- önmagát reklámozza (tüntetések, röpcédulák stb.)
- elutasítja a hagyományt, tekintetét a jövőbe veti, és teljes hittel adja át magát a saját kora kifejezésének
- az irodalomban is megjelenik (A futurista irodalom technikai kiáltványa; Marinetti, 1912)
- a hagyományos mondattani szabályok lerombolása, a központozás eltörlése, mozgalmasság, kép-és nyelvhasználat, logika mellőzése, versalkotás ritmikai elveinek feloldása, szabad szavak használata, főnévi igenevek (pl.: Óda egy versenyautóhoz; Marinetti)
- szabad vers: olyan költemény, amelyben a prózaforma egyesül a költőiség sűrítő, tömörítő formaszerkezetével
- versszerűen tördelt, prózaritmussal rendelkezik, rímtelen, ritmust mellőző próza
- a zenében a zaj és zörej is belekerül a klasszikus művészetbe
- a színház előadásai gyors ritmusú, apró jelenetekből építkeznek
- a futurista képzőművészek a dinamizmus érzeteként megragadott mozgás ábrázolására törekedtek (pl.: Umberto Boccioni, Giacomo Balla)
- a mozgalom Oroszországban is megjelent
- vezéralakja: Vlagyimir Majakovszkij (Pofon ütjük a közízlést)
- a művészet feladatát a forradalom szolgálatában látták (októberi forradalom)
- hagyománytagadók voltak
- magyarországi képviselője: Kassák Lajos
- Tett és Ma címekkel folyóiratokat indított, melybe írt és rajzolt is
Dadaizmus
- rövid életű mozgalom (1916-1922), az avantgárd első hullámának utolsó irányzata
- a szürrealizmus előkészítője
- elnevezése véletlenszerű: 1916-ban Zürichben a háború ellen lázadó fiatalok (művészek) svájci gyülekezőhelyén született meg
- a dada jelentése a francia gyermeknyelvben: ló, paci
- (egy néger törzs nyelvében: vesszőparipa)
- vezéralakja a Franciaországban élő és alkotó, román származású Tristan Tzara
- a mozgalom lényege az anarchista lázadás
- minden kulturális hagyomány és érték, minden meglévő művészi forma lerombolását hirdette
- elvetette a logikát, minden nyelvi megnyilatkozást a véletlen játékának tekintett
- esztétikumellenesség jellemezte
- provokálta, kedvelte a botrányt
- egymás melléválogatott tárgyakból állítottak össze műalkotást (Marchel Duchamp)
- a dadaista költők a verset véletlenszerűen kiválasztott, gyakran értelmetlen szavakból rakták össze
- költői közül kiemelkedik: Hans Arp, Paul Éluard, André Breton, Kassák Lajos (Ma című folyóirat)
Konstruktivizmus
- latin constructio, összeszerkesztés szóból ered
- többféle törekvés gyűjtőneve
- a világ technicista jellegű újrateremtésére törekszenek képviselői
- a művészetet a köznapi életnek rendelik alá, az esztétikum elve helyébe a hasznosság elve lép
- középpontjában az építészet, a képző- és iparművészet áll (kockaépületek)
- első központja Oroszország, képviselője Kazimir Malevics volt
- megjelenik Hollandiában is: Piet Mondrian
- bécsi központjának tevékenységét Kassák Lajos folyóirata, a Ma fémjelzi
- (Huszár Vilmos is jelentős magyar képviselő)
- teljes elszakadást hirdettek a művészet régi formáitól
- legfontosabb elvük az anyag tartalmát kifejező konstrukció
- kompozícióikat szigorú mértani formák szerint építik fel
- jelszavuk: „Le a művészettel, éljen a technika!”
- legjelentősebb áramlat: Bauhaus iskola (Walter Gropius alapította 1919-ben Weimarban)
Expresszionizmus
- az avantgárd irányzatok közül a Németországból induló, minden művészeti ágban jelentkező expresszionizmus volt a legjelentősebb
- latin eredetű szó (expressio), jelentése: kifejezés
- eleinte valószínűleg az impresszionizmussal ellentétes szemléletű művekre alkalmazták a képzőművészetben
- irodalmi irányzatként fénykora 1910 és 1925 közé tehető
- szellemi, művészeti előzménye: ellentmondásosan viszonyult a pozitivizmushoz
- elutasította az impresszionizmust, a naturalizmust, ugyanakkor pozitivista módon képzelte el a társadalom és a benne élő ember átformálását
- hátterében fellelhetők a megváltásgondolat, marxi elképzelések, nietzschei életfilozófia, Bergson és Freud tanítása
- művészeti előzménye a párizsi 1905-ös Őszi Szalon kiállításán Henri Matisse és a körülötte csoportosuló festők fellépése
- belső világ kifejezése tiszta, harsány színeket használtak
- egy kritikus „vadaknak” (fauvisták) nevezte el őket
- a német képzőművészetre a norvég Eduard Munch volt jelentős hatással
- irodalmi elődök: Walt Whitman (amerikai líra)
Emil Verhaeren (belga líra)
Frank Wedekind (dráma)
August Strindberg (svéd dráma) - a mozgalom jellege csoportokban, folyóiratokban és antológiákban nyilvánul meg
- Die Brücke csoport 1905-benjött létre Drezdában
- alkotói vonzódtak a primitív művészethez, kedvelték a fametszést, a fekete-fehér kontrasztokat
- legismertebb képviselője: Emil Nodle
- Der Sturm című folyóirat 1910 és 1932 között jelent meg Berlinben
- a nemzetközi lap munkatársa volt: Kassák Lajos, Déry Tibor, Moholy Nagy László
- Der blaue Reiter (A kék lovas; Kandinszkij festménye) csoport 1911-ben mutatkozott be egy müncheni kiállításon
- vezéralakja: Vaszilij Kandinszkij festő
- a sokféle törekvést magába foglaló műhely 1914-ig működött
- tagjai: Paul Klee festőművész, Arnold Schönberg zeneszerző, Ernst Barlach, Oscar Kokoschka
- Die Aktion volt a másik fontos folyóirat, mely 1911 és 1932 között jelent meg Berlinben
- művészei elítélték a háborút, baloldaliak voltak, azonosultak a forradalmi szocialista eszmékkel
- felszabadította a színeket és a formákat (torzítás, absztrakt)
- törekvései, jellemzői: az ember belső élményét, szorongó látomásait igyekeztek kivetíteni
- a hagyományos világrend lerombolásában látják a várt új világ és ember megszületésének lehetőségét
- a műalkotás létrehozását a világot megváltoztató akaratnak, tettnek tekintették
- tiltakoztak az elgépiesedett világ, törékeny emberi kapcsolatok, társadalmi igazságtalanságok, háború ellen
- szolidaritást vállaltak a társadalom kivetettjeivel
- a társadalomtól meg nem rontott embert vélték megtalálni a primitív népek művészetében
- esztétikai-poétikai alapelvük a tudattalan, az ösztönös, a közvetlen érzékelés kifejezése
- ellentétes fogalompárokban gondolkoztak
- az expresszionizmus a legmaradandóbbat a lírában hozta létre
- jellemzi a lázadó hang, patetikus hangvétel, kétségbeesés, szimultánizmus, montázstechnika
- szabad verset részesítik előnyben
- a szimbólumok helyét a látomás veszi át
- csapongó mondatfűzés, igék, főnévi igenevek, indulatszók terheltsége
- a drámában fontos szerepet kap a tanító szándék
- a színház legfontosabb alapelve a teatralitás
- epikus színház, mely az értelemre hat, s elidegenítő eszközök segítségével elválasztja a közönséget a darabtól (transzparens, fény, song stb.)
- jelentős alkotók: Georg Trakl, August Stramm, Franz Werfel, Gottfried Benn
- az irányzat a zeneművészetben és a fiatal filmművészetben is jelentős
- atonalitás, tizenkétfokúság (dodekafónia), kamarazene, opera, balettzene
- a film az expresszionizmus szellemében válik igazi művészetté
- először Magyarországon is a képzőművészetben jelentkezett
- 1909, Nyolcak csoportja: Tihanyi Lajos, Pór Bertalan, Márffy Ödön, Kernstok Károly, Berény Róbert
- előkészítették az aktivisták, Kassák Lajos és folyóiratai körül csoportosuló művészek fellépését
- nem kívántak egyetlen izmus mellé állni: Bortnyik Sándor, Uitz Béla, Bernáth Aurél, Nemes Lampérth József
- az expresszionista poétikák hatása irodalmunkban is megtapasztalható (pl.: Szabó Dezső, Szabó Lőrinc)
Szürrealizmus
- elsősorban francia mozgalom, de jelentős helyszínei. Belgium, Prága, USA
- francia surréalisme, azaz valóság fölöttiség, valóságon túliság kifejezésekből ered
- az avantgárd legnagyobb hatású irányzata, mely a polgári rend ellen lázadt
- részt vett a politikai életben
- a szürrealizmus kifejezést Apollinaire használta először Teiresziász emlői című színdarabjának 1917-es előszavában
- első kiáltvány: 1924, Breton (volt dadaista)
- két világsíkot feltételez: egy látható és egy ellenőrizhető valószerűt, illetve egy látomásos, fantasztikus, álomszerű irreálist
- ez utóbbi felszabadítására törekszik, a tudatalattiban vélve megtalálni az ember igazi, hamisítatlan énjét, az ártatlanságot és a szabadságot, illetve a költészet ismeretlen gazdagságának új lehetőségeit
- célja az ember felszabadítása
- előzményei: sokféle szellemi hatást mutat (Bergson, Freud, Hegel, Marx, Einstein, misztika, okkultizmus, parapszichológia)
- előzményükként tartják számon Novalis, Hölderlin, Blake, Coleridge, Lautréamont művészetét
- az irányzat legközvetlenebb elődje Apollinaire
- mozgalmi előzménye a dada
- az új létrehozását, az ember felszabadítását tekintették fő céljuknak
- jellemzői: sajátos alkotómódszerük az önműködő (automatikus) írás
- poétikai eszközük a szürrealista kép (tudatalatti tartalmak, álom, önkívület, asszociáció)
- a szürrealista vers lényegében szabad képzelettársításokra épülő képsorozat, melyben a kép elemei nincsenek egymással logikai kapcsolatban
- az eljárás szokatlanságával, meghökkentő voltával új lehetőségeket teremtettek a XX. századi költészet számára
- képviselői: Louis Aragon, André Breton, Paul Éluard, René Char
- Kassák Lajos, József Attila, Illyés Gyula, Weöres Sándor, Sőtér István, Határ Győző
- a szürrealista próza naplóformát használ, mozzanatokból építkezik
- a drámában megjelenik az oksági összefüggéseket lazító-feloldó álomszerűség, csoda, őrület
- a festészetre jellemző a szorongásos látomás
- a festők tudat alól fölmerülő mitikus formákat, jelképeket festenek
- aprólékos részlettel festik meg az abszurd víziót (pl.: Dalí)
- felrúgják a hagyományos gondolkodást képalkotást
- De Chirico (Szürrealista Galéria), Salvador Dalí, Marc Chagall, René Magritte, joan Miró
- filmekben Luis Buruel művészete jelentős
- a mai napig érezhető hatása
- a művészek a fantázia, a tudatalattiság létébe menekülnek
- 1925-ben csatlakoztak a kommunistákhoz
- 1933 után a mozgalom kettéválik, de mikor Európában felerősödik a fasizmus, újraegyesülnek
- önműködő írás: nincsenek központozások, írásjelek
- szabad asszociációk jellemzik (olykor távoli dolgok kerülnek egymás mellé)
nagyon segített a negyedéves szakirodalmi dolgozatban, köszönöm szépen! :)
VálaszTörlés