8. A tömegkommunikáció leggyakoribb műfajai és hatáskeltő eszközei
Tömegkommunikáció: A tömegkommunikáció közvetett (közvetítő eszköz segítségével) felülről lefelé (egy embertől vagy hatalmi központtól az emberhez) általában egy irányban ható, értelemszerűen tömeges (sokakhoz eljutó) kommunikáció.
Ezzel szemben a személyes kommunikáció közvetlen, általában oda-vissza irányú, nem tömeges.
A tömegkommunikáció közvetítő eszköze (médium, többes száma média) lehet:
írás
elektronikus digitális, elsugárzás:
írás
hang
kép
v. mindegyik átvitelére
Tömegkommunikáció alapképlete:
TK = A + 2p
A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. Tömegkommunikáció = Aktualitás + publicitás + periodicitás
időszerű, naprakész időszakosan
nyilvánosság számára
Feladatai:
tájékoztatás
véleményformálás = kritika
kulturális értékek terjesztése
szórakoztatás
Megjelenési formái:
kézzel írt üzenet
géppel írt üzenet
nyomtatott üzenet
elektronikus sugárzás (TV; rádió)
digitális közvetítés (pl.: mobil)
Csoportosításuk:
csak olvasható (újság, könyv)
csak hallható (telefon, rádió)
hangos-képes (film, TV)
A tömegkommunikáció hatása a nyelvre óriási, különösen úgy, hogy már pl.: rengeteg TV csatorna van, ahol nem képzett emberek dolgoznak.
Közszolgálati médianormák:
Magyar Rádió
Magyar Televízió
Duna Televízió
(kereskedelmi adók nyelvhasználata kötetlenebb)
* tájékoztató műfajok = média műfajok
* sajtóműfajok (hír, tudósítás, riport, interjú, jegyzet stb.)
Sajtó és médiaműfajok csoportosítása:
1. Tájékoztató (információs, tényközlő) műfajcsoport
jellemzője: tárgyszerűség (objektivitás)
* információs műfajcsalád (hír, headline, közlemény)
* tudósítás műfajcsalád (tudósítás, riport)
* interjú műfajcsalád (interjú, nyilatkozat, portré)
* kevert műfajok (amerikai riport, klip, montázs, hírszendvics)
2. Publicisztika (véleményközlő) műfajcsoport
jellemzője: a kötelezően tárgyilagos alapokon túl a személyes véleménynyilvánítás
* cikk műfajcsalád (vezércikk, cikkriport, nyílt levél)
* kommentár műfajcsalád (hírmagyarázat, jegyzet, tárca, glossza, műsorvezetői szöveg)
* kritikai műfajcsalád (ismertetés, recenzió, bírálat, kritika, esszé)
* összefoglaló(gyűjtő) műfajcsalád (olvasói levél, szerkesztői üzenet, hirdetés)
* humor műfajcsalád (szatirikus műfajok)
3. Járulékos (átvett, kevert) műfajcsoport
* irodalmi, művészeti műfajcsalád (novella, elbeszélés, kisregény, vers, dokumentumműsor, hangjáték, hangfantázia)
* tudományos ismeretterjesztő műfajcsalád (szakanyag, ismertetés)
* gyakorlati műfajcsalád (naptár, műsorközlés, recept, tanácsadó rovat)
* újságazonosító, rádióazonosító, TV azonosító műfajcsalád (főcím, szignál)
* reklám, hirdetés
4. Vizuális, akusztikus műfajcsoport
* grafika műfajcsalád (karikatúra, ábracikk)
* fotó, fotómontázs műfajcsalád (képriport, melléklet)
* zene, hangműfajok
* filmműfajok (alkotói film, tömegfilm, teleregény, klip)
* show műfajok (vetélkedő, talk-show)
hír tudósítás riport
interjú
cikk
kritika
esszé
jegyzet
glossza
objektív (tényközlő)A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. szubjektív (személyes)
A hír
A hír az újságírás egyik alapműfaja.
A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. hír: objektív
friss Ezektől függ
fontos a hírérték
közérdekű
hír fajtái:
o A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. kishír kivel? mivel?
hol?
mikor?
mi történt?
típusa: flash (gyorshír)
o A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. kifejtett hír ki?
mikor?
hol? 5W+1H
miért?
mit?
hogyan ?
A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. A hír megalkotása: 1. szektálás célja, hogy tömör legyen
2. kiemelés (tálalás)
3. elhelyezés
A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. o
Feladat:
Kicsi hír; hatáskeltő eszközök
2010. június 2., szerda
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Rendszeres olvasók
Blogarchívum
-
▼
2010
(79)
-
▼
június
(55)
- Csoóri Sándor életrajz!
- Reálosoknak: Szabó Lőrinc
- Reálosoknak: Az aranyember toposzai
- Reálosoknak: Madách
- Reálosoknak: Színház- és drámatörténet
- Reálosoknak: Örkény
- Reálosoknak: Realizmus
- Reálosoknak: Vörösmarty
- Reálosoknak: Kölcsey
- Szerelemfelfogások
- Bazsi üzenete
- Női sorsok az irodalomban
- Görög eposzok Nem véletlen nevezik az ókori Görö...
- Segítség az Ember tragédiája című dráma feldolgozá...
- A Vörösmarty Színház
- Rómeó és Júlia filmadaptáció(Di Capiroval!)
- A klasszicizmus
- A kisember, mint hős megjelenése az irodalomban
- A homéroszi eposzok
- Nagy László versek
- Örkény látásmódja
- Karinthy: Találkozás egy fiatalemberrel
- Radnóti és Pilinszky összehasonlítása
- A realizmus
- Vörösmarty és Kölcsey
- Csokonai Vitéz Mihály munkássága
- József Attila életmű
- Kosztolányi Dezső, mint költő
- Babits Mihály életmű
- Ady Endre: Új versek
- Arany János balladái 2.
- Petőfi Sándor költészete
- A főbb stíluskorszakok, stílusirányzatok jellemzői
- Jellemző beszélt és írott nyelvi közlésmódok: a s...
- 17. Az írásbeli meggyőzés eljárásai, az érvelés mű...
- 16. A beszéd felépítése, a szövegszerkesztés lépés...
- 15. A szöveg felépítése, egységei, szerkesztési sz...
- A szövegösszetartó erő: jelentésbeli és grammatik...
- 13. Logikai és grammatikai viszonyok az összetett ...
- 12. A mondatok osztályozása és szintagmák
- A morfémák szerepe a szóalak felépítésében
- A hangképző szervek, a magán- és mássalhangzók ren...
- 9. Tétel- Az információs társadalom hatása a mai m...
- 8. A tömegkommunikáció leggyakoribb műfajai és ha...
- A NYELVÚJÍTÁS
- A magyar nyelv rokonsága
- 5. Kommunikációs funkciók és közlésmódok
- 4. A kommunikáció formái: írásbeliség, szóbeliség
- 3. A beszélgetés mint közvetlen személyközi kommun...
- Nyelvi szinkrónia és diakrónia
- 1. A NYELV, MINT JELRENDSZER
- Móricz Zsigmond: Rokonok(film és könyv)
- Avantgard
- Németh László: Iszony
- Balassi Bálint vitézi költészete
-
▼
június
(55)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése