2010. június 2., szerda

5. Kommunikációs funkciók és közlésmódok

5. Kommunikációs funkciók és közlésmódok

  1. Kommunikáció: a. tájékoztatás, információk közlése, cseréje

        b. legalább két résztvevő valamilyen jelrendszer segítségével egymással közöl valamit

  1. Kommunikációs tényezők:
    1. Résztvevők: feladó: különböző jelek segítségével üzenetet küld a címzettnek

        címzett: az üzenetet felfogja, értelmezi, ha módja van rá, válaszol

    1. Üzenet
    2. Kód: 1. az üzenetet kifejező összefüggő jelek

      2. lehet nyelvi és nem nyelvi

        3. a komm. csak akkor hatékony, ha a kódot mindkét fél egyaránt ismeri→közös nyelvet beszélnek

    1. Csatorna: közvetítő közeg, az infó továbbításának eszköze
        • Hallható (telefon)
        • Látható (levél)
        • Érezhető (tapintás)
        • Egyszerre többféle (beszélgetés)
    1. Közös valóság és közös előismeret: mindkét félnek ismernie kell a világot ahhoz, hogy megértsék egymást; megfelelő ismeretek arról, amiről beszélgetnek
    1. Közös előzmények: megkönnyítik a komm.-t, hiszen olyan dolgokról beszélnek, melyeket együtt éltek át
    2. Beszédhelyzet: 1. a komm.-s közeg, melyben az üzenet megkapja teljes jelentését

          2. ebben a jelentésben benne foglaltatik a helyzet belső és külső körülménye, a partnerek viselkedése – a köztük lévő nyelvi kapcsolat, a nyelvi és nem nyelvi jelek

    1. Zaj: azok a tényezők, melyek a komm.-s folyamatot megzavarják, vagy az üzenetet torzítják, eljutásukat a fogadóhoz gátolják

    Csatorna(üzenet,kód)

    Feladó ↔ címzett <<<>

    Kapcsolat

  1. a kommunikáció funkciói (beszédhelyzettől, üzenettől függően más-más célja lehet)
    1. tájékoztató: 1. a feladó valamit közölni akar v. tájékoztatni vmiről

        2. kijelentő mondatok

    1. kifejező szerep: 1. a feladó érzelmeit, hangulatát, érzéseit kívánja közölni

        2. óhajtó v. felkiáltó mondatok

    1. felhívó: 1. cselekvésre szeretné késztetni a címzettet

      2. felszólítások, felkiáltások

    1. kapcsolatteremtő: beszélgetés, komm. megnyitása
    2. kapcsolatfenntartó: megkérdezzünk partnerünket, érti-e, amit mondunk, figyel-e
    3. kapcsolatzáró: komm. lezárása, elköszönés
    4. esztétikai: az üzenetnek a közlés mellett a gyönyörködtetés a célja
    5. értelmező=metanyelvi funkció: magáról a nyelvről a nyelv segítségével beszélünk; metanyelvi szerepet tölthetnek be a nem nyelvi jelek is
  1. a komm. típusai:
  • irányultsága szerint:
    1. egyirányú (a hallgató nem töltheti be a feladó szerepét, pl. TV, előadás)
    2. kétirányú (a beszélő és a hallgató szerepet cserél, pl. Beszélgetés, vita)
  • kommunikációs partnerek helyzete szerint:
    1. közvetlen (a feladó és a címzett egy helyen egy időben van)
    2. közvetett (a komm. nem egy térben v. időben zajlik)

      (mindig nyelvi és nem nyelvi jelek segítségével történik)

  • a tömegkommunikáció

    - széles befogadó rétegnek közvetett és egyirányú módon információkat közvetít nyelvi és nem nyelvi jelek segítségével

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Rendszeres olvasók

Blogarchívum