Zrínyi Miklós
(1620-1664)
A magyar barokk kiemelkedő alakja, nemzeti irodalmunk egyik büszkesége. Politikus és hadvezér volt, a literatúrával csak mellékesen, a törökkel való csaták szünetében foglalkozott. Hadvezéri sikereire, török ellen harcaira volt elsősorban büszke, hírnevét mégis írói művészete örökítette meg igazán.
Élete
- Csáktornyán vagy Ozalyn született, Horvátország, arisztokrata család (családnevük a horvát Zerin vagy Zrin várából vezethető le)
- Apja végrendeletében fiai gyámja a király (testvére Péter)
- Nevelőjük Pázmány Péter, jezsuita neveltetés, tanulmányaik: Bécs, Nagyszombat
- Itáliai utazás, járt a pápánál is
- Házassága: Draskovich Mária Eusébia (verseiben Viola), második felesége: Löbl Mária Zsófia (korábbi szerelme: Eszterházy Júlia Anna - verseiben Júlia)
- Katonáskodott: 30 éves háború, I. Rákóczi György elleni hadjárat, sziléziai háború a svédek ellen, 1664-ben téli hadjárat (szentgotthárdi győzelem, vasvári béke..)
- Célkitűzései: nemzeti hadsereg létrehozása, szervezkedett a Habsburgok ellen
- Ezután „váratlanul” Csáktornyán egy vadkan megölte….
Művei
- Tábori kis tracta: katonai kézikönyv rész (nem készült el teljesen)
- Vitéz hadnagy: több száz rövidebb-hosszabb elmélkedés gyűjteménye, tartalma: ideális hadvezér személye
- Mátyás király életéről való elmélkedés: nemzeti uralkodó típusát mutatja be, példa a független, erős, centralizált magyar állam kiépítésére
- Az török áfium ellen való orvosság: szenvedélyes hangú röpirat, változatos hangnem, logikus felépítés, téma: az állandó nemzeti hadsereg megteremtése mellett érvel
Szigeti veszedelem
- Műfaj: nemzeti műeposz
- Keletkezés: 1645-46
- Latin cím: Obsidio Sigetiana
- Megjelenése: 1651, Bécs, egy kötetben: Adriai tengernek Syrenaia, groff Zrini Miklos:
- maga állította össze a kötetkompozíciót:
- Szerelmes versek
- Filozófiai, erkölcsi témájú epigrammák (az eposzt felépítő bűnök és erények szerepelnek bennük)
- Szigeti veszedelem (=Zrinyiász)
- Feszületre: óda, vallásos számvetés
- Peroráció: zárás, életcéljának rövid összegzése
- cím értelmezése: szirén = költő
- címlapja is sajátosan barokk:
- a háborgó tengeren a szerencse által ide-oda hányódó élethajó motívuma
- a hajóban páncélban és sisakban ül Zrínyi, akit két szirén próbál eltántorítani útjától
- a hajó dagadó vitorláján egy szalag: kötet címe és egy latin idézet: Sors bona, nihil aliud. (Jó szerencse, semmi más.)
- Forrásai: Vergilius: Aeneis, Tasso: Megszabadított Jeruzsálem, korabeli históriás énekek, homéroszi művek (Iliász, Odüsszeia)
- Téma: Szigetvár 1566-os ostroma (dédnagyapja emlékének állít emléket)
- Alapkoncepció: a magyarság múltbeli sikerei Isten ajándékai, de a magyarok hálátlanok voltak, bűnbe estek, így Isten büntetése a török támadás. Isten kilátásban helyezi a büntetés feloldását is, ha megtérnek a magyarok. Az óriási török létszámmal szemben a szigeti védőseregben igen kiváló erények testesülnek meg, ezért a magyarság pártjára vonja Istent.
- Barokk eposz jellemzői:
- Megtartja a naiv eposz jellemzőit (saját korának mutat példát egy múltbeli történelmi eseménnyel) és az eposzi kellékeket
- Szubjektívebb
- Keresztény hit jegyébe született: pl. a múzsa az invokációban Szűz Mária (a középkori himnuszok stílusában könyörög hozzá)
- Mű célja: ideálteremtés: dédapja a halált a kereszténység védelméért vállalta a kereszténység, Krisztus nevében, nem a világi javak vezérelték a várvédőket, hanem az erkölcsi tisztaság (Athleta Christi = Krisztus katonája)
- Háborújuk szent háború → haláluk a vértanúság rangjára emelkedik, így megvalósítja a költő a keresztény hit egyik legfontosabb etikai célját, Krisztus követését (Imitatio Christi)
- Nemzeti bűn és bűnhődés gondolatát veti fel (lásd: alapkoncepció)
- Angyalok szerepeltetése (pl. Mihály arkangyal leszáll a pokolba és Szulimánt a magyarok ellen szítja; a végén Gábriel vezetésével angyali légió viszi lelküket a mennyországba)
- Idealizált eszménykép: a várvédők szilárd egységet alkotnak, erényeik a vitézi hősiesség, tisztaság, kitűnő vezér áll a sereg élén (ellentét a török sereggel)
- Megdicsőült keresztény vértanú: legveszedelmesebb ellenségtől szabadította meg az országot és a kereszténységet
- Szerkezet:
- 1-6. ének: ostrom előzménye, előkészítés célja: el akarja hitetni az olvasóval, hogy a török tábor ereje csupán nagyságában van, ezzel szemben a magyar erkölcsileg, a hadvezérek és a katonák kapcsolatát tekintve felette áll
- 1. ének:
- eposz eszmei megalapozása
- ábrázolja és bírálja a magyarországi viszonyokat
- Szulejmán elindul → ellenség nagyságának hangsúlyozása, hangoztatja, hogy a török tábor ereje nem a vezérekben, hanem a tömeg erejében rejlik
- tartalmaz 3 eposzi kelléket: invokáció, porpozíció, enumeráció
- Zrínyi lelkesítő beszéde
- 2. ének:
- hadsereg felszerelésének bemutatása: kitűnő fegyverzet → fokozza az ellenség nagyságát, de a helyzet nem reménytelen, ha a magyarok megtérnek: Isten akkor megbocsát
- Szulejmán: méltóság, okos, vitézség, kegyetlen zsarnok, önző dicsvágy, embertelen magány
- Zrínyi: hazaszeretet, erkölcsi fölény, bátor, leleményes, jó katonai képesség, tudatos, elszánt, felelősségérzet, egy eszmei ország eszmei vezetője (feszület előtti imádkozás → végzetes eposzi hős)
- törökök: óriási tömeg, nagy katonai felkészültség, de csak a zsákmányszerzés és a zsarnoki kényszer tartja őket össze
- magyarok: kis létszám, bátorság, bajtársiasság, kiemelkedő katonai képességek → követendő példaképek, emberi vonások → hitelesség alátámasztása
- 3. ének:
- siklósi csata: előkészíti a valódi csatát
- megismerjük alaposabban a két sereget csatában
- Zrínyit előzetesen bemutatja csatában
- hangsúlyozza a várvédők elszántságát és győzelembe vetett hitét
- öli a törököket → kiegyenlítődés, török önbizalmának csökkentése
- bemutatja a török hibákat: ellenség lebecsülése, éberség hiánya, elbizakodottság
- 4. ének:
- seregszemle a siklósi győzelem után
- török pánik
- Zrínyi készülődik
- 5. ének:
- magyar seregszemle (enumeráció): vitéz Farkasics, okos Alapi
- Zrínyi elbúcsúzik fiától (apai oldal)
- 6. ének:
- megérkezik a török előhad
- Almás-pataknál magyar győzelem
- 7-13. ének: ostrom leírása, fő cél: magyarok és törökök különböző értékrendjének bemutatása
- 7. ének:
- megérkezik a teljes török had
- Farkasics meghal, Demirhám ás Deli Vid párbaja
- 8. ének:
- a török vezér bemutatása
- 9. ének:
- Jurasics és Radivoj halála (Aeneisből vette át)
- 10. ének:
- szerkezeti tetőpont (nem arányos elrendezés)
- ostromének
- Zrínyi hősiességének leírása
- 11. ének:
- legjobb törökök bemutatása
- Rusztán és Delimán jó barátok, de Rusztán feleségét (Cumilla) Delimán is szereti → széthúzás
- másodszor is összecsap Demirhám és Deli Vid: Deli Vid megöli Demirhámot
- 12. ének:
- Delimán és Cumilla tragikus szerelme: megszöknek, de Cumilla meghal, Delimán visszamegy meghalni
- 13. ének:
- Borbála és Deli Vid szerelme: Deli Videt elfogják, Borbála beöltözik töröknek és visszaszerzi
- 14-15. ének: történelmi valóság → vereség
- 14. ének:
- barokk eposz összes jellemzője megtalálható benne
- csodás elemek felvonultatása
- 15. ének:
- a törökök tervezik a visszavonulást, amikor elfogják a várvédők postagalambját, amiből kiderül, hogy már nem tudják tovább védeni a várat
- kirohanás
- fizikai halál, de erkölcsi győzelem
- Verselés: magyaros: ütemhangsúlyos, négyütemű 12-es sorok, bokorrím
- Befejezés:
- fizikailag elbuknak a magyarok (történelmi tény), de erkölcsileg győzelmet aratnak
- keverednek a reális és irreális elemek: életszeretet, halálfélelem, hazaszeretet, szerelem – mesebeli bátorság, óriási erő, végzetszerűség
- az egész művön végigvonuló alapeszme újra felerősödik: önfeláldozás a hazáért, egyéni hősiesség, Imitatio Christi
- Mondanivaló: saját korának szóló figyelmeztető felhívás: erkölcsi fölénnyel, vitézséggel megmenthető az ország, ki lehet űzni a törököt; konkrét utalás a jelen és jövő feladataira
Barokk eposz sajátosságai a Szigeti veszedelemben
- Aránytalan szerkezet
- Meggyőzni akar: mire az ostrom elkezdődik, nyilvánvalóvá válik a magyarok erkölcsi fölénye
- Keresztény motívumok. invokáció Szűz Máriához, Jézus, angyalok szerepeltetése, feszület előtti imádkozás
- Meglepetés, szellemes megoldások kedvelése: versszakok száma=ostrom évszáma: 1566
- Alapeszméhez való ragaszkodás (önfeláldozás a hazáért, egyéni hősiesség, Imitatio Christi), ennek rendeli alá a konkrét eseményeket
- Szerencse (fortuna habilis=forgandó szerencse), váratlan fordulatok (pl. postagalamb)
- A hihetetlent is el akarja hitetni
- Epizódokra fektetett hangsúly: végső mondanivaló erősítése
- Barokk hérosz megjelenítése: keresztény önfeláldozás, mártírság, Imitatio Christi
- Zrínyi halálának és megdicsőülésének látomásos megéneklése
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésA mamáddal kocsikázom!
VálaszTörlésjo
Törlés