Az avantgárd irányzatai
(Franz Kafka: Az átváltozás)
Avantgárd
- A 20. század első évtizedeiben jelentkező újító művészeti irányzatok összefoglaló neve (másik elnevezés: modernizmus).
- Az avantgárdhoz azokat a körülhatárolt esztétikai, filozófiai, sokszor politikai programmal rendelkező áramlatokat, irányzatokat soroljuk, amelyek ember és ember, ember és természet megváltozott viszonyrendszerére keresik a választ, s eközben rendszerint mozgalomszerűen alakítanak alkotó csoportot, amely gyakran összművészeti és nemzetközi is egyúttal.
- Létrejöttének okai:
- századforduló dekadenciája
- polgári elidegenedés
- megingott a hagyományos vallásos világnézetbe vetett hit: az emberek kételkedni kezdtek a tudományok mindenhatóságában
- keresik a kapcsolatot a baloldallal.
- Két nagy csoport:
- intellektuális, gondolati: pl. kubizmus, aktivizmus
- érzelmi, indulati: pl. futurizmus, expresszionizmus, dadaizmus.
Az epika változása
- A XX. század erős filozofikussága miatt a műnemek változásokon mennek keresztül.
- A modern regény előfutára Dosztojevszkij → az emberi világot külső teljességében képtelenség ábrázolni, így a cselekményről a hangsúly a hősök belső állapotára került.
- A regény szerkezeti megváltozásának oka: írói bizalmatlanság a közvetlen tapasztalással és megfigyeléssel szemben. A változás két iránya:
- a regény intellektualizálódása: tipikus műfaja az esszéregény, ahol az események helyett a gondolatok válnak meghatározóvá: filozófiai eszmefuttatások, elmélkedések (pl.: Thomas Mann: Varázshegy)
- a regény szubjektivizálódása: teljesen háttérbe szorult a cselekmény, tele van belső monológokkal (pl.: Franz Kafka: Átváltozás).
- Az időszemlélet is eltér az eddigitől:
- történelmi idő: amit megélünk
- tiszta idő: belsőnkben, amit elképzelünk.
- Időfelbontás: különböző idősíkok kerülnek egymás mellé.
- Nézőpontváltás: ugyanannak a dolognak, eseménynek, személynek több szereplő szempontjából való megvilágítása.
- Szimultánizmus technikája (montázstechnika): térben egymástól távol eső, de egy időben lejátszódó események vagy időben egymástól távoli mozzanatok meglepő összekapcsolása.
Franz Kafka
(1883-1924)
Az elidegenedést, az elmagányosodást legjobban látó író.
Műveinek jellemzői
- profetikus író: nem megjósolja a jövőt, hanem szuggesztív
- műveinek középpontjában a kisember sorsa áll (csinovnyik):
- a hivatali gépezet személytelen hatalma alá kerül, egyedüllét és félelemérzet, folyamatos rossz közérzet jellemzi
- magányosan él egy olyan gépezetben, amelyet nem ért és megöli az emberi lényeget
- állandóan bűntudatot érez, amiért a gépezet csavarjává vált
- nem hiszi, hogy ettől az élettől meg tud szabadulni → vagy elvonul, elszakad vagy kapcsolatot keres, mert gyenge ahhoz, hogy önmagát meg tudja valósítani
Ábrázolásmódja
- kerüli az írói megnyilatkozásokat, a hős szempontjából ábrázol
- abszurd világot jelenít meg: szorongásos álomvilág
- metaforikus nyelvhasználat → a képtelenségről úgy ír, hogy meg sem kérdőjelezzük
- látásmódja groteszk
- művei többértelműek és parabolikus szerkesztésűek (példázatszerűség)
Átváltozás
- Keletkezés: 1912
- Főszereplő: Gregor Samsa
- Kezdés: in medias res: egy nap úgy ébred, hogy féreggé változott
- Képtelenség, de mégis természetes dologként írja le
- A fantasztikumba és az abszurditásba jó adag irónia is vegyül: az író távolságtartó előadásmódba ellentétes esztétikai minőségeket vegyít, tragikumot és komikumot
- Gregor:
- átlagon aluli életet él, magányos, családját ő tartja el, nincsenek barátai, nem történik vele semmi
- munkáját nem szereti, de muszáj csinálnia
- hirtelen átváltozik, de nem derül ki, hogy miért → mindenki azt gondol róla, amit akar
- Szimbólumok:
- átváltozás → változni akarás; féreghez méltó szürke életet él
- almadobálás → bottal verés
- rothadó alma → lelki sebek
- apja ruhája → bürokratizmus, kétféle valóság egybejátszása
- üres szoba → lelke üres, magány, társtalanság
- ablakból látott szomszéd ház → külvilág kérlelhetetlensége
- A felismerés fokozatai:
- megijed, hogy lekési a vonatot
- nyugtatja magát, hogy ez csak egy átmeneti állapot, majd elmúlik
- közeledni próbál családjához, de azok félnek tőle
- rádöbben, hogy egyedül maradt és hogy jóval régebben elhagyta már ezt a világot
- elbújik szobájában, hallgatózik, kukucskál, nem tud beszélni
- A család viselkedése:
- szülei kezdettől fogva undorodnak tőle
- húga az egyetlen, aki törődik vele, gondozza, eteti, kinyitja néha az ajtót, átrendezi a szobát, hogy a kedvére tegyen
- később nyűggé válik, mindenki meg akar tőle szabadulni
- rájönnek, hogy kénytelenek nélküle boldogulni → ez gyűlöletet vált ki belőlük
- albérlőt fogadnak, dolgozni kezdenek, apja is újra munkába áll → ismét családfőnek érzi magát
- A novella szerkezete:
- fejezet: a változás hatásai a környezetre
- fejezet: a család próbálja elfogadni a változást, de nem sikerül
- fejezet: a család lemond Gregorról és a végén ő is lemond saját életéről → meghal /húga hegedülése döbbenti rá a zene fontosságára/
- Látásmód:
- fejezet: Gregor szemszögéből
- fejezet: a család szemszögéből
- fejezet: kívülről látjuk → az író szemszögéből
- Az átváltozás értelmezése:
- apa-fiú konfliktus: az apa azt akarja, hogy fia olyan legyen, mint ő
- teljes elmagányosodás, társtalanság, kiszállás a külvilágból
- a szürke ember bezárkózása, személyiségének eltorzulása
- a társadalmi léten aluli életet élt → azt kapta, amit megérdemelt → amikor féreggé válik, akkor válik igazán emberré és elkezd emberként gondolkozni
- lázadás, üzenet a külvilágnak
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése