2010. május 25., kedd

Madách - Az ember tragédiája

Madách Imre: Az ember tragédiája

(1859-60)

Madách remekműve, amelyre szinte egész életében készült. Halhatatlanságának titka abban rejlik, hogy minden kor számára van érvényes mondanivalója, s nyugtalanító, felzaklató kérdései még ma sem idejétmúltak.

Keletkezés

  • Először Arany János Faust-utánzatnak vélte, de később rájött, hogy igen jeles mű, drámailag jó, csak verselési változtatásokat javasolt.
  • Egy csüggedés-korszak végén s egy újra reménykedő korszak hajnalán keletkezett.
  • Madách romantikus hite megrendült: lelki-világnézeti válság: az emberi haladásért folytatott küzdelem értelmetlenségének élménye, a kiábrándultság és a hinni akarás belső vitája, ellentéte.

Műfaj

  • Emberiségdráma, drámai költemény: az emberiség nagy kérdéseit boncolgatja, nincs helyi aktualitás, az egész európai civilizáció nevében szólal fel, filozófiai jelleg.
  • Lírai dráma: tipikusan romantikus.

Előzmények

  • Dante: Isteni színjáték: Érett korú férfi más tudásra, halhatatlanságra vágyik.
  • Milton: Elveszett Paradicsom: Az emberiség végzetét mutatja be a pokol és a paradicsom ellentétében.
  • Goethe: Faust: Az értelem és az akarat szabadsága ráébreszthet a hiányokra is. Végkicsengése pozitív: a kudarcok nem törhetik meg az embert, soha nem szabad beletörődni.

Téma

  • A kor szorongásait eleveníti fel.
  • A végletességig élezi ki a lét pesszimista értelmezését, hogy bebizonyítsa ennek ellenére a világ logikus rendjét, az élet értelmét, az ember legyőzhetetlenségét.
  • Számvetés és program.

Kérdések

  • Elsősorban nem tanít, nem kijelent, hanem inkább kérdez.
  • Van-e értelme, célja az emberi létnek?
  • Fejlődik-e a világ, az emberiség? A fejlődés egyenes vonalú-e?
  • Szabad-e az akarat? (determinizmus)
  • Mi az eszmék sorsa a történelemben?
  • Milyen kapcsolatban áll egymással az egyén és a tömeg, a férfi és a nő, a tudomány és az áltudomány?

Esetleges válaszok, elképzelések

  • Tagadja a szélsőséges determinizmust.
  • Hirdeti az anyag és a szellem, a test és a lélek egyensúlyát: gyarlóság és megváltás forrása.
  • Az akarat nem tekinthető végtelenül szabadnak, de semmibe venni sem szabad.

Szerkezet

  • 15 színből áll
  • Keretes szerkesztés:
    • keretszínek: bibliai
      • 1-3. szín: A mennyekben, A Paradicsomban, A Paradicsomon kívül
      • 15. szín: A Paradicsomon kívül
    • történeti színek:
      • 4-6. szín: Egyiptom, Athén, Róma → ókor, múlt
      • 7-8. szín, 10. szín: Konstantinápoly, Prága → középkor, múlt
      • 9. szín: Párizs →újkor, múlt, álom az álomban
      • 11. szín: London → újkor, jelen
      • 12-14. szín: Falanszter, Az űr, Eszkimó-világ → jövő
  • Az álom szerepe:
    • korlátlan cselekvési lehetőséget biztosít a szereplőknek és az írónak is
    • két kényszer: kötődnie kell az álmodó személyéhez és egyszer fel kell ébrednie
  • Időkeret: kb. 10000 év

Szereplők

  • Lucifer:
    • minden színben szerepel, csak Párizsban nem szól
    • ő irányít
    • tagadás és kételkedés megtestesítője
    • bukott forradalom utáni időszak szemléletét tükrözi
    • hirdeti a determinizmust
    • a színek neki adnak igazat
    • célja az Úr világának megdöntése, az ember megsemmisítése
    • végzete a szüntelen bukás, de ennek tudatában is vállalja a lázadó szerepét
    • a jövőt tudatos célzatossággal mutatja meg: a korok általában a hanyatló fázisukban jelennek meg, s így a negatívumok vannak előtérben
    • a történeti színekben Ádám kísérője: nagy igazságokat mond ki, hamis illúziókat leplez le, éles elméjű kritikus
  • Ádám:
    • csak az 1. színben nem szerepel
    • ő álmodik: tudja, ki ő
    • tiszta szellem képviselője
    • 48-as eszmék közvetítője
    • az emberiség fejlődését és a szabadság leendő megvalósulását hirdeti: szabadság vágya különbözteti meg a többi élőlénytől
    • Lucifer romboló szándékú bírálatai, örökös tagadása lendítik újabb küzdelemre
  • Éva:
    • az 1. és a 13. színben (Az űr) nem szerepel
    • nem ő álmodik: nem tudja a szerepét
    • természet képviselője
    • életszerű alak: hol rossz, hol jó
    • a kort és ellentmondásait tükrözi
    • biztosítja a dráma menetét és folytonosságát
    • egyénisége ellentmondásos: Egyiptom: szeretet, Athén: házastársi hűség, Róma: egyszerűség, Konstantinápoly: aszkézis, stb.
    • paradicsomi üzenet: a nő és a gyermek továbbítja az édeni boldogságot

Keretszínek

  • Történet: Az Úr és Lucifer között konfliktus támad. Lucifer fellázad az Úr ellen, tagadja a megteremtett világ jogosultságát, tökéletességét, a legfőbb művében, az emberben akarja az Urat vereséggel sújtani: az embert akarja megsemmisíteni, kiiktatni a teremtésből. Az emberre bocsátott álom segítségében célját már-már eléri, de Éva anyasága meghiúsítja terveit, s Lucifer végül elbukik.
  • I. szín: A mennyekben:
    • ember teremtése: bibliai teremtéstörténet, tragédia expozíciója
    • világhimnusz: a teremtés, a létezés, az alkotás öröme, dicsérete
    • a világegyetem isteni és ördögi tartományokból áll: számolni kell az ártó erőkkel is a tökéletességben való hit mellett
    • Isten: erő, tudás, gyönyör egésze: tökéletesség, a világot mozgással tölti ki, jóság
    • Lucifer: nyugtalanság, kárhozat, gőg, túlzott önértékelés, élet és minden magasabb érték tagadása
  • II. szín: A Paradicsomban:
    • az élet szép, az ember úr minden felett, mert érzi az Úr támogatását, gondoskodását
    • Lucifer megjelenésével felbomlik az összhang, Úrral való közvetlen kapcsolat megszakad
    • Lucifer célja: felébreszteni Ádámban saját erejét és tudatát → Úr fennhatósága alól kiszabadulni
    • alma leszakítása: elvesztik az Édent
    • Ádám: hiúság, hatalomvágy
    • Éva: nem bánta meg, engedelmeskedni kell a vágyainak
  • III. szín: A Paradicsomon kívül:
    • megpróbálják a Földet az Édenhez hasonlóvá tenni, főleg Éva
    • különbség: nincs dicsfény
    • Ádám védekezni próbál: otthonteremtés, tudni akarja, miért fog küzdeni, szenvedni – immár önerejére támaszkodva
  • Nyugvópontra jut az a gondolatsor, hogy az ember helye a természetben úgy alakult, ahogy:
    • az Úr kijelölte
    • Lucifer értelmezi
    • Ádám átéli
  • XV. szín: A Paradicsomon kívül:
    • felébred Ádám: öngyilkos akar lenni: nem tökéletes a világ, utódok sorsa nem a fejlődés, hanem a romlás
    • Éva terhes: anyának érzi magát → reményt ad
    • Ádám belátja, hogy vállalnia kell a küzdelmet: az élet folytatása számára erkölcsi paranccsá vált
    • Úr hangja: „Mondottam ember: küzdj’ és bízva bízzál!”
    • befejezés: optimista: minden kudarc után újat akar teremteni, sosem tudja elfogadni a meglévő rosszat

Történeti színek általános jellemzői

  • Fiktívek, mesterségesek: csak bizonyos korok bizonyos jellemzőit, egy-egy korra jellemző szituációt jelenítenek meg: pl. Egyiptom: piramis, Athén: népgyűlés, stb.
  • Tükröződik bennük a hegeli történetfilozófia: egy-egy vezéreszme határozza meg egy-egy történeti korszak lényegét.
  • Minden szín 1-1 eszmét hordoz.
  • Minden eszme magában hordozza az ellentétét is → kudarc.
  • Az egyes történelmi korszakokat Ádám előzetes célkitűzései indítják el.
  • Minden szín 1-1 társadalmi berendezkedést mutat be.
  • Ádám célja: Éden újrateremtése a Földön, teljesség megvalósítása → minden szín egy lehetőség.
  • Lucifer célja: bebizonyítani, hogy az ember bukásra van ítélve.

IV. szín: Egyiptom

  • Ádám: fáraó, Lucifer: miniszter, Éva: rabszolga felesége
  • Egyeduralom
  • Ádám nem boldog, a dicsőséget szomjazza
  • Rabszolga: „milljók egy miatt”
  • Egyén ↔ tömeg
  • Éva szavai nyomán megszületik Ádámban a szabadság-eszme


V. szín: Athén

  • Ádám: Miltiadész, Lucifer: harcos, Éva: Lucia
  • Szabadság-eszme, egyenlőség torz megvalósulása
  • A nép ki van szolgáltatva a jellemtelen demagógoknak → halálra ítéli szabadsága védelmezőjét, nem tud mit kezdeni szabadságával
  • Ádám kudarca után megtagad minden eszmét és erényt, lemond közéleti céljairól, a gyönyörben, a hedonizmusban keres feledést

VI. szín: Róma

  • Ádám: Sergiolus, Lucifer: Miló, Éva: Júlia
  • Nem egy eszmének, hanem egy életformának, az élvezetekbe menekülésnek a csődjét ábrázolja
  • Testi ↔ lelki értékek
  • A közösség széthullott, egyedekre bomlott éltető eszme híján
  • Ádám: megcsömörlött, elfásult.
  • Pestis: megrendíti a többieket is, elpusztítja az erkölcstelen életet
  • Péter apostol szavaiban új eszme: kereszténység hitvallása: szeretet és testvériség

VII. szín: Konstantinápoly

  • Ádám: Tankréd, Lucifer: fegyvernök, Éva: Izióra
  • Ádám: keresztes lovag, csatából győztesen tér haza, de a polgárok tartanak tőle, hátha rabol vagy eretnek
  • Az egyház tanításai merev és embertelen dogmákká váltak
  • Ádámot eszményi szerelem fűzi Évához, de elválasztja őket a korszellem és az apácazárda fala
  • Ádám kiábrándultan a tudományba, a tudós szemlélődésbe menekül

VIII. szín: Prága I.

  • Ádám: Kepler, Lucifer: famulus, Éva: Borbála
  • Bomló feudalizmus, fásult és unott kor
  • Ádám: cselekvő történelmi hősből csupán szemlélő lesz: a világgal való nem törődés békéjét az univerzum titkait fürkésző reneszánsz tudósalakjában reméli megtalálni, de a társadalom áltudományt vár tőle, tudományát el kell titkolnia
  • Éva: gyengédség, kacérság, lelkifurdalás változatai egyesülnek benne, mégis vonzza Ádámot
  • Ádám a bor mámora segítségével olyan jövőről álmodik, mely nagy dolgokat képes véghezvinni

IX. szín: Párizs

  • Ádám: Danton, Lucifer: bakó, Éva: márkinő/forradalmár
  • A korábban már külön-külön megszületett eszmék (szabadság, egyenlőség, testvériség) most már együttesen öltenek testet
  • Ádám: megálmodja a nagy forradalmat: ész győzelme, korlátok ledöntése, újra cselekvő hős: rendíthetetlen meggyőződéssel áll az eszmék szolgálatába, szabadelvűség következetes szószólója
  • Éva: ellentétes szerepek: egyik vonzza Ádámot, a másiktól borzadva fordul el
  • Nagy egyéniség ↔ tömeg
  • Ádám sorsa bukás, mégis lelkesülten ébred, hisz a forradalomban (Madách véleménye)
  • Álom az álomban: lehetővé teszi, hogy a történeti színek szerkesztő elvének érvényesülése mellett (Ádámnak minden színből csalódottan kell távoznia) most Ádám mégis bizakodva ébredjen

X. szín: Prága II.

  • Ádám: Kepler, Lucifer: famulus, Éva: Borbála
  • Ádám rajongással emlékezik vissza a forradalomra
  • Tanítvány-jelenet: középkori tudományok értéktelenek, szellemi önállóságra kell törekedni
  • Madách saját ars poeticájaként a romantika programját hirdeti meg

XI. szín: London

  • Ettől a színtől kezdve Ádám már nem aktív, átalakul szerep nélküli szemlélővé, Luciferrel a nép tagjai
  • Éva: polgárlány
  • Madách jelene: a szabad verseny, a korai kapitalizmus kora
  • Nem kerek történet: epizódok füzére
  • Oly csüggesztően hiányzik a nagyság, hogy már tragikus, elbukó hősök sincsenek
  • Hasznosság elve érvényesül, minden áruvá vált, csődbe jutnak az egyes életsorsok
  • Éva: ártatlansága csak színlelt, Ádám csak hazugsággal tudja megszerezni rokonszenvét
  • Temetőjelenet: mindenki mást akart, de közös a végzetük: haláltánc
  • Éva nem zuhan a pusztulásba: szerelem, költészet, ifjúság diadalmaskodott a zűrzavar és a halál törvénye fölött
  • Ádám egy olyan társadalomba vágyik, melyet tudományosan irányítanak

XII. szín: Falanszter

  • Utópia
  • Ádám a kollektivizmusra alapozott társadalomban eleinte lelkesedik
  • Irányító eszme: ésszerűség, kollektív gazdasági érték
  • Cél: ember létének biztosítása
  • A tudomány célszerűvé vált, gátat szab az egyéniségnek, megszüntet minden szépséget, mint felesleges dolgot
  • Nincs szépség, szerelem, család, művészet
  • Ez az embertelen világ nem egy nagy eszme visszájára fordulása miatt jött létre, hanem kényszer hozta létre: természeti végzettel való szembeszegülés parancsa
  • Éva: megfosztják gyermekétől, Ádám iránti szerelmét veszedelmes betegségnek tartják
  • Ádám el akar szakadni a Földtől: puszta szellemi lénnyé szeretne válni

XIII. szín: Az űr

  • Utópia
  • Ádám Lucifer segítségével az űrben repül, Éva nincs jelen
  • Ádám a test és a szellem elszakadását akarja: meghalna, de minden érv ellenére visszavágyódik a Földre: a küzdelmet választja a kiábrándító vereségek dacára is
  • Küzdés heroizálása: lét értelme: nem a cél elérése, hanem maga a küzdelem lendületes folyamata az élet lényege (romantikus felfogás)
  • Legnagyobb bűn: közönyös belenyugvás a megváltoztathatatlanba
  • Ádám türelmetlenül várja, hogy milyen új tanért fog lelkesedni a Földön

XIV. szín: Eszkimó-világ

  • Utópia
  • A tudomány nem menthette meg a földi létet: Föld kihűlése
  • Az ember állattá silányult, erkölcsileg és fizikailag elkorcsosult
  • Itt már nem születhetnek nagy eszmék, ez az emberi történelem legutolsó, szégyenletes felvonása
  • Lucifer érvei egyre meggyőzőbbek: az ember tehetetlen, sorsát nem irányíthatja, a természeti törvények vergődő foglya csak
  • Nincs értelme az embernek → szükségszerűen meg fog semmisülni
  • Ádám undorodva fordul el Évától (eszkimó felesége): már nem eszmény, nem megtestesült költészet
  • Madách szerint a végső bukást a kozmikus erők okozzák, nem az emberi küzdelmek kudarca
  • Véget ér az álom

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Rendszeres olvasók