Madách Imre: Az ember tragédiája
(1859-60)
Madách remekműve, amelyre szinte egész életében készült. Halhatatlanságának titka abban rejlik, hogy minden kor számára van érvényes mondanivalója, s nyugtalanító, felzaklató kérdései még ma sem idejétmúltak.
Keletkezés
- Először Arany János Faust-utánzatnak vélte, de később rájött, hogy igen jeles mű, drámailag jó, csak verselési változtatásokat javasolt.
- Egy csüggedés-korszak végén s egy újra reménykedő korszak hajnalán keletkezett.
- Madách romantikus hite megrendült: lelki-világnézeti válság: az emberi haladásért folytatott küzdelem értelmetlenségének élménye, a kiábrándultság és a hinni akarás belső vitája, ellentéte.
Műfaj
- Emberiségdráma, drámai költemény: az emberiség nagy kérdéseit boncolgatja, nincs helyi aktualitás, az egész európai civilizáció nevében szólal fel, filozófiai jelleg.
- Lírai dráma: tipikusan romantikus.
Előzmények
- Dante: Isteni színjáték: Érett korú férfi más tudásra, halhatatlanságra vágyik.
- Milton: Elveszett Paradicsom: Az emberiség végzetét mutatja be a pokol és a paradicsom ellentétében.
- Goethe: Faust: Az értelem és az akarat szabadsága ráébreszthet a hiányokra is. Végkicsengése pozitív: a kudarcok nem törhetik meg az embert, soha nem szabad beletörődni.
Téma
- A kor szorongásait eleveníti fel.
- A végletességig élezi ki a lét pesszimista értelmezését, hogy bebizonyítsa ennek ellenére a világ logikus rendjét, az élet értelmét, az ember legyőzhetetlenségét.
- Számvetés és program.
Kérdések
- Elsősorban nem tanít, nem kijelent, hanem inkább kérdez.
- Van-e értelme, célja az emberi létnek?
- Fejlődik-e a világ, az emberiség? A fejlődés egyenes vonalú-e?
- Szabad-e az akarat? (determinizmus)
- Mi az eszmék sorsa a történelemben?
- Milyen kapcsolatban áll egymással az egyén és a tömeg, a férfi és a nő, a tudomány és az áltudomány?
Esetleges válaszok, elképzelések
- Tagadja a szélsőséges determinizmust.
- Hirdeti az anyag és a szellem, a test és a lélek egyensúlyát: gyarlóság és megváltás forrása.
- Az akarat nem tekinthető végtelenül szabadnak, de semmibe venni sem szabad.
Szerkezet
- 15 színből áll
- Keretes szerkesztés:
- keretszínek: bibliai
- 1-3. szín: A mennyekben, A Paradicsomban, A Paradicsomon kívül
- 15. szín: A Paradicsomon kívül
- történeti színek:
- 4-6. szín: Egyiptom, Athén, Róma → ókor, múlt
- 7-8. szín, 10. szín: Konstantinápoly, Prága → középkor, múlt
- 9. szín: Párizs →újkor, múlt, álom az álomban
- 11. szín: London → újkor, jelen
- 12-14. szín: Falanszter, Az űr, Eszkimó-világ → jövő
- Az álom szerepe:
- korlátlan cselekvési lehetőséget biztosít a szereplőknek és az írónak is
- két kényszer: kötődnie kell az álmodó személyéhez és egyszer fel kell ébrednie
- Időkeret: kb. 10000 év
Szereplők
- Lucifer:
- minden színben szerepel, csak Párizsban nem szól
- ő irányít
- tagadás és kételkedés megtestesítője
- bukott forradalom utáni időszak szemléletét tükrözi
- hirdeti a determinizmust
- a színek neki adnak igazat
- célja az Úr világának megdöntése, az ember megsemmisítése
- végzete a szüntelen bukás, de ennek tudatában is vállalja a lázadó szerepét
- a jövőt tudatos célzatossággal mutatja meg: a korok általában a hanyatló fázisukban jelennek meg, s így a negatívumok vannak előtérben
- a történeti színekben Ádám kísérője: nagy igazságokat mond ki, hamis illúziókat leplez le, éles elméjű kritikus
- Ádám:
- csak az 1. színben nem szerepel
- ő álmodik: tudja, ki ő
- tiszta szellem képviselője
- 48-as eszmék közvetítője
- az emberiség fejlődését és a szabadság leendő megvalósulását hirdeti: szabadság vágya különbözteti meg a többi élőlénytől
- Lucifer romboló szándékú bírálatai, örökös tagadása lendítik újabb küzdelemre
- Éva:
- az 1. és a 13. színben (Az űr) nem szerepel
- nem ő álmodik: nem tudja a szerepét
- természet képviselője
- életszerű alak: hol rossz, hol jó
- a kort és ellentmondásait tükrözi
- biztosítja a dráma menetét és folytonosságát
- egyénisége ellentmondásos: Egyiptom: szeretet, Athén: házastársi hűség, Róma: egyszerűség, Konstantinápoly: aszkézis, stb.
- paradicsomi üzenet: a nő és a gyermek továbbítja az édeni boldogságot
Keretszínek
- Történet: Az Úr és Lucifer között konfliktus támad. Lucifer fellázad az Úr ellen, tagadja a megteremtett világ jogosultságát, tökéletességét, a legfőbb művében, az emberben akarja az Urat vereséggel sújtani: az embert akarja megsemmisíteni, kiiktatni a teremtésből. Az emberre bocsátott álom segítségében célját már-már eléri, de Éva anyasága meghiúsítja terveit, s Lucifer végül elbukik.
- I. szín: A mennyekben:
- ember teremtése: bibliai teremtéstörténet, tragédia expozíciója
- világhimnusz: a teremtés, a létezés, az alkotás öröme, dicsérete
- a világegyetem isteni és ördögi tartományokból áll: számolni kell az ártó erőkkel is a tökéletességben való hit mellett
- Isten: erő, tudás, gyönyör egésze: tökéletesség, a világot mozgással tölti ki, jóság
- Lucifer: nyugtalanság, kárhozat, gőg, túlzott önértékelés, élet és minden magasabb érték tagadása
- II. szín: A Paradicsomban:
- az élet szép, az ember úr minden felett, mert érzi az Úr támogatását, gondoskodását
- Lucifer megjelenésével felbomlik az összhang, Úrral való közvetlen kapcsolat megszakad
- Lucifer célja: felébreszteni Ádámban saját erejét és tudatát → Úr fennhatósága alól kiszabadulni
- alma leszakítása: elvesztik az Édent
- Ádám: hiúság, hatalomvágy
- Éva: nem bánta meg, engedelmeskedni kell a vágyainak
- III. szín: A Paradicsomon kívül:
- megpróbálják a Földet az Édenhez hasonlóvá tenni, főleg Éva
- különbség: nincs dicsfény
- Ádám védekezni próbál: otthonteremtés, tudni akarja, miért fog küzdeni, szenvedni – immár önerejére támaszkodva
- Nyugvópontra jut az a gondolatsor, hogy az ember helye a természetben úgy alakult, ahogy:
- az Úr kijelölte
- Lucifer értelmezi
- Ádám átéli
- XV. szín: A Paradicsomon kívül:
- felébred Ádám: öngyilkos akar lenni: nem tökéletes a világ, utódok sorsa nem a fejlődés, hanem a romlás
- Éva terhes: anyának érzi magát → reményt ad
- Ádám belátja, hogy vállalnia kell a küzdelmet: az élet folytatása számára erkölcsi paranccsá vált
- Úr hangja: „Mondottam ember: küzdj’ és bízva bízzál!”
- befejezés: optimista: minden kudarc után újat akar teremteni, sosem tudja elfogadni a meglévő rosszat
Történeti színek általános jellemzői
- Fiktívek, mesterségesek: csak bizonyos korok bizonyos jellemzőit, egy-egy korra jellemző szituációt jelenítenek meg: pl. Egyiptom: piramis, Athén: népgyűlés, stb.
- Tükröződik bennük a hegeli történetfilozófia: egy-egy vezéreszme határozza meg egy-egy történeti korszak lényegét.
- Minden szín 1-1 eszmét hordoz.
- Minden eszme magában hordozza az ellentétét is → kudarc.
- Az egyes történelmi korszakokat Ádám előzetes célkitűzései indítják el.
- Minden szín 1-1 társadalmi berendezkedést mutat be.
- Ádám célja: Éden újrateremtése a Földön, teljesség megvalósítása → minden szín egy lehetőség.
- Lucifer célja: bebizonyítani, hogy az ember bukásra van ítélve.
IV. szín: Egyiptom
- Ádám: fáraó, Lucifer: miniszter, Éva: rabszolga felesége
- Egyeduralom
- Ádám nem boldog, a dicsőséget szomjazza
- Rabszolga: „milljók egy miatt”
- Egyén ↔ tömeg
- Éva szavai nyomán megszületik Ádámban a szabadság-eszme
V. szín: Athén
- Ádám: Miltiadész, Lucifer: harcos, Éva: Lucia
- Szabadság-eszme, egyenlőség torz megvalósulása
- A nép ki van szolgáltatva a jellemtelen demagógoknak → halálra ítéli szabadsága védelmezőjét, nem tud mit kezdeni szabadságával
- Ádám kudarca után megtagad minden eszmét és erényt, lemond közéleti céljairól, a gyönyörben, a hedonizmusban keres feledést
VI. szín: Róma
- Ádám: Sergiolus, Lucifer: Miló, Éva: Júlia
- Nem egy eszmének, hanem egy életformának, az élvezetekbe menekülésnek a csődjét ábrázolja
- Testi ↔ lelki értékek
- A közösség széthullott, egyedekre bomlott éltető eszme híján
- Ádám: megcsömörlött, elfásult.
- Pestis: megrendíti a többieket is, elpusztítja az erkölcstelen életet
- Péter apostol szavaiban új eszme: kereszténység hitvallása: szeretet és testvériség
VII. szín: Konstantinápoly
- Ádám: Tankréd, Lucifer: fegyvernök, Éva: Izióra
- Ádám: keresztes lovag, csatából győztesen tér haza, de a polgárok tartanak tőle, hátha rabol vagy eretnek
- Az egyház tanításai merev és embertelen dogmákká váltak
- Ádámot eszményi szerelem fűzi Évához, de elválasztja őket a korszellem és az apácazárda fala
- Ádám kiábrándultan a tudományba, a tudós szemlélődésbe menekül
VIII. szín: Prága I.
- Ádám: Kepler, Lucifer: famulus, Éva: Borbála
- Bomló feudalizmus, fásult és unott kor
- Ádám: cselekvő történelmi hősből csupán szemlélő lesz: a világgal való nem törődés békéjét az univerzum titkait fürkésző reneszánsz tudósalakjában reméli megtalálni, de a társadalom áltudományt vár tőle, tudományát el kell titkolnia
- Éva: gyengédség, kacérság, lelkifurdalás változatai egyesülnek benne, mégis vonzza Ádámot
- Ádám a bor mámora segítségével olyan jövőről álmodik, mely nagy dolgokat képes véghezvinni
IX. szín: Párizs
- Ádám: Danton, Lucifer: bakó, Éva: márkinő/forradalmár
- A korábban már külön-külön megszületett eszmék (szabadság, egyenlőség, testvériség) most már együttesen öltenek testet
- Ádám: megálmodja a nagy forradalmat: ész győzelme, korlátok ledöntése, újra cselekvő hős: rendíthetetlen meggyőződéssel áll az eszmék szolgálatába, szabadelvűség következetes szószólója
- Éva: ellentétes szerepek: egyik vonzza Ádámot, a másiktól borzadva fordul el
- Nagy egyéniség ↔ tömeg
- Ádám sorsa bukás, mégis lelkesülten ébred, hisz a forradalomban (Madách véleménye)
- Álom az álomban: lehetővé teszi, hogy a történeti színek szerkesztő elvének érvényesülése mellett (Ádámnak minden színből csalódottan kell távoznia) most Ádám mégis bizakodva ébredjen
X. szín: Prága II.
- Ádám: Kepler, Lucifer: famulus, Éva: Borbála
- Ádám rajongással emlékezik vissza a forradalomra
- Tanítvány-jelenet: középkori tudományok értéktelenek, szellemi önállóságra kell törekedni
- Madách saját ars poeticájaként a romantika programját hirdeti meg
XI. szín: London
- Ettől a színtől kezdve Ádám már nem aktív, átalakul szerep nélküli szemlélővé, Luciferrel a nép tagjai
- Éva: polgárlány
- Madách jelene: a szabad verseny, a korai kapitalizmus kora
- Nem kerek történet: epizódok füzére
- Oly csüggesztően hiányzik a nagyság, hogy már tragikus, elbukó hősök sincsenek
- Hasznosság elve érvényesül, minden áruvá vált, csődbe jutnak az egyes életsorsok
- Éva: ártatlansága csak színlelt, Ádám csak hazugsággal tudja megszerezni rokonszenvét
- Temetőjelenet: mindenki mást akart, de közös a végzetük: haláltánc
- Éva nem zuhan a pusztulásba: szerelem, költészet, ifjúság diadalmaskodott a zűrzavar és a halál törvénye fölött
- Ádám egy olyan társadalomba vágyik, melyet tudományosan irányítanak
XII. szín: Falanszter
- Utópia
- Ádám a kollektivizmusra alapozott társadalomban eleinte lelkesedik
- Irányító eszme: ésszerűség, kollektív gazdasági érték
- Cél: ember létének biztosítása
- A tudomány célszerűvé vált, gátat szab az egyéniségnek, megszüntet minden szépséget, mint felesleges dolgot
- Nincs szépség, szerelem, család, művészet
- Ez az embertelen világ nem egy nagy eszme visszájára fordulása miatt jött létre, hanem kényszer hozta létre: természeti végzettel való szembeszegülés parancsa
- Éva: megfosztják gyermekétől, Ádám iránti szerelmét veszedelmes betegségnek tartják
- Ádám el akar szakadni a Földtől: puszta szellemi lénnyé szeretne válni
XIII. szín: Az űr
- Utópia
- Ádám Lucifer segítségével az űrben repül, Éva nincs jelen
- Ádám a test és a szellem elszakadását akarja: meghalna, de minden érv ellenére visszavágyódik a Földre: a küzdelmet választja a kiábrándító vereségek dacára is
- Küzdés heroizálása: lét értelme: nem a cél elérése, hanem maga a küzdelem lendületes folyamata az élet lényege (romantikus felfogás)
- Legnagyobb bűn: közönyös belenyugvás a megváltoztathatatlanba
- Ádám türelmetlenül várja, hogy milyen új tanért fog lelkesedni a Földön
XIV. szín: Eszkimó-világ
- Utópia
- A tudomány nem menthette meg a földi létet: Föld kihűlése
- Az ember állattá silányult, erkölcsileg és fizikailag elkorcsosult
- Itt már nem születhetnek nagy eszmék, ez az emberi történelem legutolsó, szégyenletes felvonása
- Lucifer érvei egyre meggyőzőbbek: az ember tehetetlen, sorsát nem irányíthatja, a természeti törvények vergődő foglya csak
- Nincs értelme az embernek → szükségszerűen meg fog semmisülni
- Ádám undorodva fordul el Évától (eszkimó felesége): már nem eszmény, nem megtestesült költészet
- Madách szerint a végső bukást a kozmikus erők okozzák, nem az emberi küzdelmek kudarca
- Véget ér az álom
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése