8. A tömegkommunikáció leggyakoribb műfajai és hatáskeltő eszközei
Tömegkommunikáció: A tömegkommunikáció közvetett (közvetítő eszköz segítségével) felülről lefelé (egy embertől vagy hatalmi központtól az emberhez) általában egy irányban ható, értelemszerűen tömeges (sokakhoz eljutó) kommunikáció.
Ezzel szemben a személyes kommunikáció közvetlen, általában oda-vissza irányú, nem tömeges.
A tömegkommunikáció közvetítő eszköze (médium, többes száma média) lehet:
írás
elektronikus digitális, elsugárzás:
írás
hang
kép
v. mindegyik átvitelére
Tömegkommunikáció alapképlete:
TK = A + 2p
A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. Tömegkommunikáció = Aktualitás + publicitás + periodicitás
időszerű, naprakész időszakosan
nyilvánosság számára
Feladatai:
tájékoztatás
véleményformálás = kritika
kulturális értékek terjesztése
szórakoztatás
Megjelenési formái:
kézzel írt üzenet
géppel írt üzenet
nyomtatott üzenet
elektronikus sugárzás (TV; rádió)
digitális közvetítés (pl.: mobil)
Csoportosításuk:
csak olvasható (újság, könyv)
csak hallható (telefon, rádió)
hangos-képes (film, TV)
A tömegkommunikáció hatása a nyelvre óriási, különösen úgy, hogy már pl.: rengeteg TV csatorna van, ahol nem képzett emberek dolgoznak.
Közszolgálati médianormák:
Magyar Rádió
Magyar Televízió
Duna Televízió
(kereskedelmi adók nyelvhasználata kötetlenebb)
* tájékoztató műfajok = média műfajok
* sajtóműfajok (hír, tudósítás, riport, interjú, jegyzet stb.)
Sajtó és médiaműfajok csoportosítása:
1. Tájékoztató (információs, tényközlő) műfajcsoport
jellemzője: tárgyszerűség (objektivitás)
* információs műfajcsalád (hír, headline, közlemény)
* tudósítás műfajcsalád (tudósítás, riport)
* interjú műfajcsalád (interjú, nyilatkozat, portré)
* kevert műfajok (amerikai riport, klip, montázs, hírszendvics)
2. Publicisztika (véleményközlő) műfajcsoport
jellemzője: a kötelezően tárgyilagos alapokon túl a személyes véleménynyilvánítás
* cikk műfajcsalád (vezércikk, cikkriport, nyílt levél)
* kommentár műfajcsalád (hírmagyarázat, jegyzet, tárca, glossza, műsorvezetői szöveg)
* kritikai műfajcsalád (ismertetés, recenzió, bírálat, kritika, esszé)
* összefoglaló(gyűjtő) műfajcsalád (olvasói levél, szerkesztői üzenet, hirdetés)
* humor műfajcsalád (szatirikus műfajok)
3. Járulékos (átvett, kevert) műfajcsoport
* irodalmi, művészeti műfajcsalád (novella, elbeszélés, kisregény, vers, dokumentumműsor, hangjáték, hangfantázia)
* tudományos ismeretterjesztő műfajcsalád (szakanyag, ismertetés)
* gyakorlati műfajcsalád (naptár, műsorközlés, recept, tanácsadó rovat)
* újságazonosító, rádióazonosító, TV azonosító műfajcsalád (főcím, szignál)
* reklám, hirdetés
4. Vizuális, akusztikus műfajcsoport
* grafika műfajcsalád (karikatúra, ábracikk)
* fotó, fotómontázs műfajcsalád (képriport, melléklet)
* zene, hangműfajok
* filmműfajok (alkotói film, tömegfilm, teleregény, klip)
* show műfajok (vetélkedő, talk-show)
hír tudósítás riport
interjú
cikk
kritika
esszé
jegyzet
glossza
objektív (tényközlő)A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. szubjektív (személyes)
A hír
A hír az újságírás egyik alapműfaja.
A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. hír: objektív
friss Ezektől függ
fontos a hírérték
közérdekű
hír fajtái:
o A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. kishír kivel? mivel?
hol?
mikor?
mi történt?
típusa: flash (gyorshír)
o A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. kifejtett hír ki?
mikor?
hol? 5W+1H
miért?
mit?
hogyan ?
A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. A hír megalkotása: 1. szektálás célja, hogy tömör legyen
2. kiemelés (tálalás)
3. elhelyezés
A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. o
Feladat:
Kicsi hír; hatáskeltő eszközök
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése